Kitzbuhel

Rakouské zimní středisko Kitzbühel je jedním z nejznámějších center alpského lyžování na světě. A to především díky legendárním závodům ve sjezdu a slalomu na vrcholu Hahnenkamm. Městečko Kitzbühel se nachází uprostřed tyrolských Alp a každým rokem v lednu se tady setkává lyžařská elita. Pravidelně v lednu je totiž Kitzbühel pořadatelem závodů v rámci seriálu Světového poháru na hoře Hahnenkamm. Ta leží jižně od Kitzbühelu a na jejích svazích se nacházejí sjezdové tratě Streif a Ganslernhang. Sjezdovka Streif, na níž se závodníci řítí zpět do Kitzbühelu během závodu ve sjezdu, je mnohými lyžařskými šampióny považována za vůbec nejtěžší závod na světě. Kritické pasáže na trati, jakými jsou kupříkladu legendární Mausefalle, Karussell nebo Hausberg, musí znát každý opravdový fanoušek alpského lyžování. Paralelní trať Ganslernhang pak během závodního víkendu hostí slalomáře. Kromě závodního týdne si mohou tratě Streif i Ganslernhang vyzkoušet i rekreační lyžaři.

lyzovani-kitzbuhel-1.jpg

Městečko Kitzbühel leží v dobré dojezdové vzdálenosti hned ze tří významných městských oblastí. Největší je samozřejmě německý Mnichov. Do bavorského hlavního města je to z Kitzbühelu asi 130 kilometrů směrem na severozápad. Do rakouských měst Salzburg a Innsbruck to odsud není ani 100 kilometrů. Do Salzburgu se dá přes německý Bad Reichenhall dostat asi za hodinu a půl. Leží totiž necelých 85 kilometrů severovýchodně. Alpské hlavní město Innsbruck je pak dobře dostupné po dálnici A12. Vzdálenost 95 kilometrů do Innsbrucku se dá pohodlně ujet za hodinu a 15 minut.

Lyžařské středisko Kitzbühel nemá ledovec a ani v jeho těsné blízkosti se žádný nenachází. Navíc jsou zdejší sjezdovky situovány relativně nízko. Centrum obce leží ve výšce 750 metrů. Dvě nejbližší hory, na kterých se lyžuje, pak nepřesahují 2.000 metrů. Hahnenkamm má dokonce pouhých 1.670 metrů. Severně ležící Kitzbüheler Horn dosahuje výšky bez 4 metrů 2 kilometrů. I přesto mají zdejší sjezdovky obvykle zaručenu dostatečnou sněhovou pokrývku od prosince až do dubna. Důvodem je z pohledu lyžování výhodná poloha Kitzbühelu. V oblasti obcí Kitzbühel a Kirchberg napadne každým rokem velké množství čerstvého sněhu. Důvodem jsou okolní hory, které směřují srážkové mraky přímo na zdejší sjezdovky. I teploty vzduchu jsou v Kitzbühelu během zimy obecně nižší než v jiných alpských oblastech. Kitzbühelská lyžařská sezóna tak často začíná dříve než v okolních zimních střediscích. V srovnání se sjezdovkami ve výše položených rakouských skiareálech mají zdejší tratě ještě jednu výhodu. Široké lesní průseky, jimiž jsou v okolí Kitzbühelu vedeny sjezdovky, jsou totiž až do výšky 2.000 metrů travnaté. Během léta jsou totiž využívána jako louky nebo pastviny. V zimě pak pro dokonalý lyžařský svah postačí relativně tenká sněhová pokrývka.

lyzovani-kitzbuhel-2.jpg

Ačkoliv je Kitzbühel zaměřen především na klasické alpské lyžování a sjezdovky na vrcholech v jeho okolí lákají hlavně sjezdaře, na své si tady přijdou i snowboardisté, freestyle lyžaři a další jezdci, kteří mají rádi vzrušení a adrenalin. V Kitzbühelských Alpách mají k dispozici hned dva snowparky. Blíže k městečku leží snowpark Kitzbüheler Horn, jenž je k nalezení na stejnojmenném vrcholu severně od centra. Druhý park se nachází asi o 15 kilometrů jižněji, na hranici spolkových zemí Tyrolsko a Salcbursko. Jmenuje se QPark Kitzbühel a je situován na svazích vrcholku Hanglalm. Hanglalm je lyžařský areál nedaleko horského sedla Pass Thurn a krčí se mezi vrcholy Resterhöhe a Zweitausender. Jejich přejezdem se mimochodem lyžaři dostanou až k obci Hollersbach. Ta již leží v Salcburském údolí řeky Salzach. Oba funparky nabízejí svým návštěvníkům řadu prvků a překážek. Každý si tak bude moci vybrat sekci, která odpovídá jeho lyžařských schopnostem a dovednostem.

lyzovani-kitzbuhel-3.jpg

I když jsou Kitzbühel a jeho skiareály mezi fanoušky alpského lyžování synonymem pro nejtěžší sjezdové tratě, a to nejen v rakouských Alpách, příjemnou rodinnou dovolenou tady mohou strávit rodiče se svými ratolestmi. Nikdo nepředpokládá, že by své děti měli brát rovnou na Streif. Kupříkladu z Kitzbüheler Hornu vede až dolů do údolí příjemná modrá trať, na které si pohodovou jízdu užijí jak ti nejmenší sjezdaři, tak třeba i začínající dospělí. Během zimní lyžařské sezóny jsou v oblasti Kitzbühel otevřeny četné lyžařské školy a školičky. A potěšitelnou zprávou pro rodiče malých lyžařů je skutečnost, že všechny dětské cvičné výtahy v údolí jsou zcela zdarma.

Pokud se někde mluví o městečku Kitzbühel a zimě, většině z nás se určitě vybaví sjezdové lyžování. Ale tato část Rakouska toho nabízí mnohem více a to nejen sjezdařům. Kupříkladu v bezprostředním okolí samotném Kitzbühelu je možné využívat více než 60 kilometrů upravených tratí pro běžecké lyžování. V celém regionu je pak k dispozici úctyhodných 500 kilometrů běžeckých tratí! Součástí této běžecké sítě je i vysokohorská stopa. Ta je často využívána zdatnými běžci kvůli své náročnosti, neboť je situována ve vysoké nadmořské výšce. Zájemci o běh po setmění se pak mohou vydat na osvětlenou sportovní dráhu. Na Gaisbergu, což je 1.270 metrů vysoká hora nad vesničkou Kirchberg, je udržována vynikající přírodní dráha o délce 3.5 kilometru.

lyzarska-mapa-kitzbuhel.jpg

Tím ale nabídka zimních volnočasových aktivit v okolí Kitzbühelu rozhodně nekončí. Na milovníky zimních procházek či pěší turistiky tady čekají nejrůznější zimní turistické stezky. Na pěší výlet je možné se vydat buď přímo po nich, a nebo se vydat za dobrodružstvím s průvodcem mimo značené cesty na sněžnicích.

Není-li uvedeno jinak, obsah této stránky je pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License